De onderzoeksredactie van Argos (VPRO/Human) besteedde in de radio-uitzending van zaterdag 4 april aandacht aan ‘het corona-drama in krantenland’. In deze reportage komen onder anderen coördinator Erik Roest van de Barneveldse Krant, hoofd content Norbert Witjes en BDU-directeur Heiko Imelman aan het woord.
,,Het water staat lokale kranten aan de lippen. Door de coronacrisis zijn de advertentie-inkomsten waar zij afhankelijk van zijn grotendeels opgedroogd”, introduceert Argos het onderwerp. ,,Als de ‘lokale sufferdjes’ verdwijnen, heeft dat grote gevolgen voor met name kleine en middelgrote gemeenten. Als ze al niet de laatst overgebleven onafhankelijke controleurs zijn van de lokale democratie, dan zijn ze in ieder geval een heel belangrijke verbindende factor in deze kleinere gemeenschappen. De krant kent iedereen en iedereen kent de krant.”
Beluister hier de Argos-uitzending.
En lees hier het bijbehorende artikel van Argos-redacteuren Rik Delhaas en David Davidson.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.