Het leven gaat door. Een waarheid als een koe, maar ook één met een bittere bijsmaak voor de collega’s van de Baarnsche Courant. De Baarnsche Courant, sinds 1 januari 2018 BDU-uitgave, is woensdag 1 april, haar 125e jaargang ingegaan. En dat is normaal iets wat je opgetogen gaat vieren.
De intentie om er een onvergetelijk jaar van te maken, was er ook zeker. De medewerkers hebben allerlei feestelijkheden bedacht om aan het heugelijke feit aandacht aan te besteden. Een commissie was al weken bezig om activiteiten te verzinnen die de verjaardag van de krant het hele jaar luister zouden moeten bijzetten. Omdat de coronacrisis momenteel de gemoederen bezighoudt en, belangrijker, slachtoffers eist, heeft de redactie de start van het jubileumjaar versoberd.
Daar komt bij dat ook de Baarnsche Courant, vanwege de financiële nood bij de BDU, aan noodstaffels vast zit. Deze lokale krant blijft, ook de komende weken, wel drie keer per week verschijnen. Wat overigens, voor zover ons bekend, uniek is in Nederland.
Het door Marieke Wortman ontworpen jubileumlogo is bijvoorbeeld iets minder uitbundig gemaakt. Redactioneel hebben we het jubileumjaar afgetrapt met een redactionele boodschap waarin we onder meer de noodstaffels uitleggen, interviews met directeur/uitgever Heiko Imelman, oud-uitgever Dick Naafs en kijken we kort terug op 125 jaar Baarnsche Courant. In de loop van dit jaar zullen we allerlei personen en gebeurtenissen uit 125 jaar Baarnsche Courant uitgebreider voor het voetlicht brengen.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.