De gemeenteraadsverkiezingen werpen hun schaduwen vooruit. De campagnekoorts begint langzaam maar zeker op te lopen. Ook de bladen van BDUmedia nemen hier hun aandeel in. Met verkiezingsrubrieken en nieuwsartikelen over de verkiezingsstrijd in de krant en op de sites proberen we de belangstelling van onze lezers voor de vacante bezetting van de gemeenteraden aan te jagen.
In een aantal gevallen blijft die inzet niet beperkt tot die initiatieven. In meerdere gemeenten in het cluster ‘Barneveld’ is de lokale krant mede-organisator van verkiezingsdebatten. In de gemeenten Renkum/Oosterbeek en Utrechtse Heuvelrug leveren de kranten niet alleen inhoudelijke bouwstenen voor het debat. Samen met de gemeenten organiseert BDUmedia de lijsttrekkersdebatten, bepaalt de vorm en levert de gespreksleiders.
In Leusden zal Content Manager Daan Bleuel één van de deeldebatten in de aanloop naar het grote lijsttrekkersdebat leiden. In Amersfoort organiseert BDUmedia (De Stad Amersfoort) samen met regionale omroep RTV Utrecht en de bibliotheek een drietal debatten in het kader van de verkiezingen. Medio januari vond het eerste debat plaats, waarbij met twee wethouders werd teruggekeken naar de afgelopen vier jaar.
Woensdag 21 februari is er een debat met als thema ‘Zin en onzin van kleine partijen in de gemeenteraad’. Er wordt gesproken over zaken als versplintering en de gevolgen daarvan voor de continuïteit en slagkracht van het lokale bestuur. Daarnaast organiseren de betrokkenen het grote lijsttrekkersdebat, dat op 14 maart wordt gehouden.
De debatten staan onder leiding van Kees Hoogendijk (RTV Utrecht), die tijdens het lijsttrekkersdebat wordt bijgestaan door Daan Bleuel. Dit tweetal leidt ook de gesprekken in Doorn (Utrechtse Heuvelrug) en Oosterbeek (gemeente Renkum).
In Scherpenzeel en Woudenberg is BDUmedia ook partner van de gemeente in de organisatie van de debatten. Hier leveren de lokale redacties vooral redactionele input met betrekking tot de thema’s en de stellingen die in het debat worden gebruikt. In Ede organiseert onze titel Ede Stad een lijsttrekkersdebat samen met de lokale omroep.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.