BDUmedia heeft de zomerperiode goed verteerd. ,,We zijn de zomer financieel goed doorgekomen. Weliswaar met een negatief resultaat, maar minder dan begroot”, aldus uitgever Wiljo Klein Wolterink.
Cumulatief ligt het bedrijf iets voor op schema en als deze lijn wordt doorgetrokken gaat BDU in 2016 een beter resultaat neerzetten dan begroot. ,,Sinds jaren maken we dan waar wat we de stakeholders hebben voorgehouden”, stelt Wiljo Klein Wolterink.
De hoofdkranten van Lokale Media doen het minder goed dan verwacht, maar deze tegenvaller wordt volledig gecompenseerd door de specials en bijlagen.
BDUvakmedia laat ook een duidelijk beter resultaat zien, rekening houdende met enkele uitgaven die in september staan begroot en in augustus zijn verschenen. Klein Wolterink: ,,Als we dit buiten beschouwing laten dan zou Vakmedia alsnog de begroting hebben behaald.”
,,Ook niet onbelangrijk is het feit dat de kosten goed onder controle zijn en zelfs iets lager uitkomen. Dit alles resulteert in een beter resultaat dan begroot en is een mooi vertrekpunt voor de belangrijkste maanden van het jaar: september tot en met december.”
De maand september kende een goede start met goede vooruitzichten, maar het warme weer bleek uiteindelijk enigszins spelbreker. ,,De verwachting is dat we in de buurt van de begroting uitkomen”, vertelt de uitgever. De maand oktober is van cruciaal belang voor het uiteindelijke jaarresultaat omdat hier een forse begroting staat die gerealiseerd moet worden.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.