Voor cluster Noord-Holland van BDUmedia beleefde een primeur. Onlangs sloten de redacties en het contentmanagement van een aantal BDU-uitgaven het eerste redactionele mediapartnerschap met een radio-, televisiestation. Het gaat daarbij om RTV Zaanstreek.
,,Met de ondertekening slaan we drie vliegen in één klap, want drie kranten (Nieuwsblad de De Zaankanter (Zaandam & Zaanstreek) en Krommenieër.nl profiteren van deze samenwerking”, vertelt contentmanager Marieke van der Leij. ,,De afspraak is dat we content van elkaar mogen plaatsen ‘om niet’. Natuurlijk wel met de hoffelijke afspraak dat we het bronmedium telkens netjes vermelden.”
Van der Leij: ,,In eerste instantie is het ons te doen om het ‘lenen’ van filmpjes die we afspelen binnen onze eigen omgeving (Blue Billywig). Zo houden we de bezoeker op onze eigen websites. Ook mogen we content van elkaar lenen gebruikmakende van het citaatrecht (kop + intro + link naar gehele artikel) om problemen met copyrights van foto’s te voorkomen.”
,,Voordeel van deze samenwerking is dat de contentvoorziening voor beide media substantieel toeneemt en hierdoor natuurlijk hopelijk ook het aantal bezoekcijfers aan onze websites”, gaat Van der Leij verder: ,,Daarbij is het voor beide partijen een relatief goedkope manier om aan extra content te komen.”
Verder zijn de kranten als ‘jingle’ viermaal daags op het radiostation te horen en mag RTV Zaanstreek gratis een logo (stopper) bij de uitgaven van BDUmedia plaatsen. De samenwerking kwam na een intensief traject van onderhandeling tot stand. Mocht de samenwerking aanslaan, dan is commercieel optrekken in de toekomst niet uitgesloten.
Op de foto: Jelle Linnekamp, Bert van Galen (RTVZ), Kees Klinkenberg, Marieke van der Leij (BDUmedia). Foto: Hans de Wolff.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.