BDUmedia stopt met ‘Amersfoort-Noord’

BDUmedia stopt met ingang van 1 januari 2020 met de verspreiding van het katern ‘Amersfoort-Noord’. Enerzijds bracht de speciaal op de noordelijke wijken gerichte, tweewekelijkse bijlage niet het verwachte (financiële) resultaat.

Aan de andere kant was het de bedoeling dat ‘Noord’ de opmaat zou zijn naar een verdere verfijning in de nieuwsvoorziening door bijvoorbeeld ook voor ‘Zuid’ een (papieren) bijlage in de markt te zetten. Die strategie heeft -door verschillende omstandigheden- op dit moment een lagere prioriteit gekregen in de veranderende visie op het maken, verspreiden en ‘vermarkten’ van (gedrukte) lokale content. 

Het idee om in Amersfoort-Noord met een eigen ‘krant’ te komen, kwam deels voort uit het faillissement van ‘Vathorst Nu’, een product van een concurrerende uitgever. Vathorst Nu richtte zich helemaal op de noordelijke wijken van Amersfoort (Vathorst, maar ook Schothorst-Noord, Zielhorst, Kattenbroek, Nieuwland, Hoogland en Hooglanderveen). Daarnaast mikte Vathorst Nu ook op de Nijkerkse ondernemer, voor wie Amersfoort-Noord geografisch een aantrekkelijke (nieuwe) doelgroep vormde. 

Met het wegvallen van Vathorst Nu leek er een gat in de markt te ontstaan. De mogelijkheden die BDU inmiddels had om ook in katernen te drukken, opende de weg om een deel van de oplage van De Stad Amersfoort aan te vullen met een bijlage die slechts in het noordelijk deel van Amersfoort zou worden verspreid. De gedachte was dat door een kleinere oplage (ca. 30.000 exemplaren, in plaats van 70.000 voor de hele Stad Amersfoort) de tarieven voor adverteerders scherper zouden kunnen worden neergezet. 

Uiteindelijk vielen de financiële resultaten tegen. Daarnaast was het lastig om een goede journalistieke formule neer te leggen. Het gebied is weliswaar groter dan een gemiddelde gemeente waarin BDU actief is, de nieuwsstroom uit de wijken -die voornamelijk door forensen worden bewoond- bleef mager en weinig ‘urgent’. 

Daar kwam bij dat het oorspronkelijke plan om de editionering van papieren versie van De Stad Amersfoort ook uit te breiden naar ‘Zuid’ eigenlijk al vrij snel in de ijskast werd gezet. Recent werd de conclusie getrokken dat onder de huidige omstandigheden het inzetten op editionering van de gedrukte oplage niet de hoogste prioriteit krijgt.


Geplaatst op 29 november 2019

 

OVER
BDUmedia

BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.

  

Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.