Ook in de zomervakantie bouwt aan het versterken van de posities in de lokale samenleving. In het tweede deel van 2015 worden deze inspanningen zichtbaar voor het grote publiek. We zetten de plannen alvast op een rij voor freelancers van BDUmedia.
Al eerder gemeld via dit platform: alle lokale nieuwsmedia van BDUmedia krijgen een nieuwe website. De voorbereidingen hebben wat vertraging opgelopen, maar kort na de zomervakantie gaat de eerste titel live. Waarschijnlijk krijgt De Stad Nijkerk.nl deze primeur. Nadat de onvermijdelijke kinderziektes zijn verwijderd, zullen de andere titels volgen.
Columnisten krijgen een prominente plaats op de vernieuwde websites. In sommige gebieden zijn de columnisten nu al actief, in andere gemeenten moesten deze schrijvers nog gevonden worden. De werving- en selectieprocedure is in veel gebieden op een haar na gevild. Zo wordt de succesvolle bijdrage ‘Raadspraat’ uit Nieuwsblad Geldermalsen.nl en Culemborgse Courant.nl ook uitgebreid naar andere titels. In Raadspraat krijgen raadsleden wekelijks de kans om hun zegje te doen over een lokaal thema dat hen raakt.
Ook wordt op de website meer aandacht geschonken aan lokale dossiers en bewegend beeld. (Bestaande) samenwerkingsverbanden met leveranciers van lokaal bewegend beeld, worden onderzocht. Ook gaat BDUmedia verder met het produceren van filmpjes. Zo wordt tijdens de Fruitcorso in Tiel een enorme videomuur geplaatst, waarop livebeelden van het evenement worden getoond. BDUmedia paste dit concept eerder met veel succes toe tijdens de marathon in Amersfoort.
Om ervoor te zorgen dat de focus nóg meer op de online activiteiten komt te liggen, kijkt BDUmedia ook naar de eigen organisatie. Op welke punten kunnen efficiencyslagen worden gemaakt? Hoe kan de productie gelijkmatiger over de week worden verdeeld? Op deze vragen moet in het tweede deel van 2015 een antwoord worden gegeven.
BDUmedia gelooft in het aangaan van lokale samenwerkingsverbanden met aansprekende partners. Het merk wordt versterkt. Ook in het tweede deel van 2015 wordt scherp in de gaten gehouden of en waar BDUmedia allianties moet smeden.
Natuurlijk gaat het Barneveldse bedrijf ook verder met het versterken en verbeteren van het correspondentenkorps. Meerdere workshops en bijeenkomsten worden georganiseerd en de jaarlijkse freelancersbijeenkomst in het Schaffelaartheater wordt verder in de steigers gezet.
Zomaar een greep uit de activiteiten. Via deze website lezen freelancers de komende tijd veel meer over de plannen. Voor vragen of opmerkingen kun je een van de contentmanagers benaderen: Daan Bleuel (d.bleuel@bdu.nl), Alex Monster (a.monster@bdu.nl) of Wim Vonk (w.vonk@bdu.nl).
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.