BDUmedia heeft de ambitie om meer video’s te publiceren op de digitale platforms. De uitgever zoekt daarom naar samenwerkingsmodellen met lokale en regionale omroepen.
De voorbije maanden heeft de uitgever onder andere gesproken met RTV N-H, RTV Rijnmond, RegioTV Tiel en RTV Utrecht. De hamvraag: kunnen de mediabedrijven iets voor elkaar betekenen? ,,BDUmedia zoekt naar bewegende beelden. Wij hebben beperkte mogelijkheden om zelf video’s te maken en zoeken daarom naar partners die wél veel beelden produceren. Logischerwijs kom je onder andere uit bij regionale en lokale omroepen”, vertelt contentmanager Alex Monster.
Zijn collega’s Daan Bleuel en Wim Vonk benadrukken dat de omroepen de platforms van BDUmedia kunnen inzetten om bereik te genereren. Ofwel: de lokale beelden van RTV N-H worden (óók) gedeeld via de website en social media van BDU-uitgave HCnieuws.nl. Bleuel: ,,Veel omroepen zoeken naar méér bereik, zodat zij hun positie verstevigen. BDUmedia heeft een huis-aan-huis dekking met haar papieren uitgaven en de websites worden door tienduizenden lokale inwoners bekeken. Wij zorgen ervoor dat het bereik vergroot wordt.”
Door video’s van derden te delen, worden ook de BDU-platforms versterkt. Kortom: een win-winsituatie. Maar de samenwerking kan verder gaan: de partijen bespreken de mogelijkheden om journalistieke kennis en capaciteit te delen. Vonk: ,,Waarom zou je het wiel twee keer uitvinden bij de aanpak van een journalistiek item? Je kunt de handen ineenslaan, kennis uitwisselen en vervolgens verschillende en meerdere items maken.”
De gesprekken krijgen de komende tijd een vervolg. De uitkomsten delen wij via deze website.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.