Berichtgeving via internet (website en social media) neemt een steeds belangrijker plaats in bij de nieuwsvoorziening van BDUmedia. Met name het actuele nieuws wordt in toenemende mate heet van de naald gebracht.
Dat moet ook wel. De nieuwsconsument raakt steeds meer gewend aan het feit dat het gewenste nieuws -of dat nou de voetbaluitslagen of de uitkomst van een vlammend raadsdebat zijn- per direct beschikbaar is. En als het even kan eerder.
Onze redacties hebben de afgelopen jaren grote stappen gezet om onze sites, de bronnen van het lokale nieuws, steeds verder up-to-date te krijgen. Ongelukken, branden, maar ook voetbaluitslagen zijn in veel gevallen -kort en bondig- snel beschikbaar.
Toch is er ook nog een wereld te winnen. Met name als het gaat om de politieke verslaggeving en de ‘harde’ nieuwsverhalen wordt de internetversie van de krant nog wel eens als een stiefkind behandeld. Terwijl het niet zelden gaat om zaken waarin de lezer wél geïnteresseerd is.
Om die reden wil het Content Management van BDUmedia met een aantal freelance ‘specialisten’ rond de tafel om de vernieuwde uitgangspunten te bespreken. Het gaat daarbij met name om de correspondenten die voor onze nieuwsmedia de politiek in de gemeentehuizen volgen en de tegellichters die voor onze kranten de spraakmakende openingsverhalen schrijven.
We hebben zelf een selectie gemaakt van de correspondenten die we voor zo’n gesprek willen uitnodigen. Die kunnen in de loop van deze week (de week van 20 februari tot en met 24 februari) persoonlijk een uitnodiging verwachten. Daarin zal een aantal data worden voorgesteld voor een bijeenkomst, met de vraag daaruit een keuze te maken. Zoals het er nu voorstaat willen we een bijeenkomst in de tweede of derde week van maart laten plaatsvinden.
Mocht je deze week geen uitnodiging hebben gekregen en tóch het gevoel hebben bij de doelgroep te horen, schroom dan niet om bij de Content Managers aan de bel te trekken. Dat zijn Alex Monster (a.monster@bdu.nl), Wim Vonk (w.vonk@bdu.nl) of Daan Bleuel (d.bleuel@bdu.nl). Genoemde heren zijn ook beschikbaar voor andere vragen rond dit thema.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.