Zelfs chocoladeletters kunnen handige ingrediënten zijn bij het digitaal aan de weg timmeren voor de Facebookpagina’s van BDUmedia – cluster Noord-Holland.
Zowel de websites als de pagina’s zijn voor de meeste edities in dit gebied relatief nieuw en een stimulans is met het oog op digitalisering belangrijk.
Het was vrij makkelijk om de opgelegde jaardoelstelling van 5 procent meer bezoekers voor de 14 websites te halen. Voor de Facebookpagina’s bleek dat andere koek te zijn. Het Amerikaanse bedrijf is tegenwoordig geneigd commercieel getinte oproepen met ‘like deze pagina’, ‘tag dit bericht’ of woorden als ‘win’ in de titel lager in de tijdlijn te zetten.
Dus broedde de on-line werkgroep in kantoor Alkmaar een plan uit: per pagina zou er één winnaar getrokken worden die een mooie foto van een Sint Nicolaas-schoentje of -gedichtje onder de lezersactie zou zetten.
Afdeling verkoop zocht enthousiast adverteerders om de letters te doneren. ,,Banketbakkerijen, patisseriën en grote bedrijven zoals Hema verleenden graag hun medewerking,” vertelt contentmanager Marieke van der Leij. ,,Zij kregen zowel voor- als achteraf naamsvermelding in de krant en op Facebook, maar daarbij ook interactie met de klant die de prijs zelf in de winkel moest afhalen.”
Redacteur Taetske Grendelman van de werkgroep: ,,Op deze manier betrek je dus zowel je lezerspubliek als adverteerders bij de actie die ook nog eens goed is voor de uitstraling van onze merken.”
Alle Facebookpagina’s vergaarden meer ‘likes’. Dagen later druppelde het effect nog na. In sommjge gevallen kregen pagina’s die slechts tientallen volgers hadden meer dan 2.000 betrokkenheidsacties. Dat positieve resultaat is meestal te danken aan het doorplaatsingseffect.
,,We zijn tevreden over deze eerste actie, ofschoon de techniek enige bijstelling behoeft. Voor aankomende kerstacties komen we nog beter beslagen ten ijs. Diverse Facebookpagina’s hebben grote slagen te maken, dus hopelijk waarderen lezers en klanten de nieuwe acties nog meer,” aldus de werkgroep.
Foto: Chocoladeletters van Banketbakker Buter uit Zaandam.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.