BDUmedia heeft de data vastgesteld voor de ‘benen op tafelsessies’. De brainstormbijeenkomsten voor politiek verslaggevers worden gehouden op dinsdag 1 september, donderdag 3 september, vrijdag 4 september, dinsdag 8 september of donderdag 10 september. De sportfreelancers zijn aan de beurt op dinsdag 1 september, donderdag 3 september, dinsdag 8 september of donderdag 10 september. De data worden in overleg met de freelancers geprikt via Datumprikker.nl.
Inmiddels hebben meer dan 10 freelancers zich opgegeven voor een van de twee sessies. Zij reageerden op een oproep op deze website. De politiek- en sportverslaggevers van BDUmedia zijn tevens persoonlijk benaderd met de vraag om deel te nemen. Contentmanager Daan Bleuel: ,,Wij schatten in dat de brainstorm in een behoefte voorziet. Hoe filter ik het nieuws uit een langdradige en technische politieke discussie? Hoe construeer ik een verhaal over een wedstrijd zonder het duel van het eerste tot het laatste fluitsignaal chronologisch te beschrijven? Vragen die regelmatig onderwerp van discussie zijn in gesprekken tussen redacties en freelancers over de aard van hun bijdragen. Daarom organiseren we deze gesprekssessies.”
Tijdens het gesprek krijgen freelancers ruimschoots de gelegenheid om met collega’s van gedachten te wisselen over hun ervaringen uit de praktijk. De sessies staan onder leiding van de contentmanagers Daan Bleuel, Wim Vonk en Alex Monster. Ook schuiven BDU-journalisten aan die specifieke ervaring hebben met politieke én sportverslaggeving.
Het moment voor de sessies is bewust gekozen; in september begint het nieuwe politieke én sportseizoen. Freelancers kunnen hun ervaringen uit de gesprekken dus meteen in de praktijk toepassen. Aanmelden voor (één van) de sessies kan nog steeds via de contentmanagers Daan Bleuel (d.bleuel@bdu.nl), Wim Vonk (w.vonk@bdu.nl) of Alex Monster (a.monster@bdu.nl).
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.