Directeur Ton Roskam vertrekt bij de Koninklijke BDU in Barneveld en begint een eigen uitgeverij. Tot het portfolio van zijn nieuwe onderneming behoren in ieder geval het tijdschrift ‘Motorboot’ en de website ‘www.motorboot.com’ die hij per 1 oktober 2015 van BDUmedia overneemt.
Ton Roskam MBA is 38 jaar in verschillende functies werkzaam geweest voor de Koninklijke BDU. Hij heeft zijn sporen verdiend in de commerciële kant van de uitgeverij BDUmedia, waar hij begon als ‘jongste bediende’ op de advertentieafdeling en eindigde als directeur.
Sinds 1 januari 2012 is Ton Roskam één van de twee algemeen directeuren van de Koninklijke BDU Holding. Ton Roskam: ,,Ik heb altijd met plezier bij de BDU gewerkt en zou dat de komende jaren ongetwijfeld ook met even veel plezier hebben blijven doen. Van de andere kant koester ik al lange tijd de wens om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan. Als uitvloeisel van een strategische heroriëntatie bij de BDU deed de mogelijkheid zich voor om één van de pareltjes uit het uitgavenpakket van de vak-en publieksmedia van BDUmedia over te
nemen. Die kans heb ik aangegrepen om voor mijzelf te gaan beginnen.”
Henk van Esch, algemeen directeur van de Koninklijke BDU, benadrukt de grote staat van dienst van Ton Roskam bij de BDU. ,,Voor ons zijn de visie en het strategisch inzicht van Ton altijd van groot belang geweest. In de afgelopen jaren heeft hij niet alleen goede overnames en samenwerkingsverbanden tot stand gebracht. Ook heeft hij onze werkmaatschappij BDUmedia volledig opnieuw ingericht en daarmee toekomstbestendig gemaakt. De kwaliteiten van Ton gaan we missen, maar we willen ook graag meewerken aan het realiseren van Tons droom om een eigen uitgeverij te beginnen. Door de overname van Motorboot kan hij een ‘vliegende start’ maken.”
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.