Dataspecialisten analyseren leesgedrag op onze sites

‘Journalisten zijn dol op cijfers, maar ze kunnen niet rekenen’. Dat is een gevleugelde uitspraak, die iets te vaak klopt. Nu hebben we tegenwoordig veel meer cijfertjes door de populariteit van de website. Om daar goed mee om te kunnen gaan, hebben we nu specialisten in dienst die wel raad weten met cijfers.

Dataspecialisten zijn de laatste maanden druk bezig met onze bezoekcijfers. Nu hebben ze nog veel data nodig, maar de eerste indrukken zijn interessant. We hebben in de afgelopen jaren nogal wat ‘aangenomen’. We denken heel goed te weten wat lezers willen lezen, maar uit de data blijkt dat we het net zo vaak goed hebben in onze onderbuik als verkeerd. En het is zonde om veel tijd, inzet en aandacht te steken in artikelen die niet of nauwelijks gelezen worden.

De komende maanden zullen onze specialisten steeds vaker met interessante cijfers komen. Ook vragen ze ons zaken te testen, zoals nu gebeurt met QR-codes in diverse titels.

Het kan dus zijn dat we in de toekomst andere onderwerpen uitzetten en gaan stoppen met onderwerpen die toch niet bij ons gelezen worden. En dat allemaal gebaseerd op echte cijfers!


Geplaatst op 14 februari 2020

 

OVER
BDUmedia

BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.

  

Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.