Uitgebreide sportverslagen en achtergronden, omlijst met veel beelden. Veenendaalse Krant.nl trekt voor het zevende jaar op rij de registers open om verslag te doen van alle sportontknopingen. Maar hoe kwam het ondertussen beroemde concept Finaleweken tot stand? Freelancer Ted Walker legt het project uit, speciaal voor deze website.
‘VEENENDAAL – VeenendaalseKrant.nl, gratis nieuwsblad van Koninklijke BDU, doet momenteel op multimediale wijze verslag van de ontknopingen in diverse sporten. De redactie zal dat niet alleen doen met verslagen in de wekelijks te verschijnen papieren editie, maar pakt groots uit met een journalist, een fotograaf en een filmploeg, zodat de lezers niets hoeven te missen van de prestaties van de verschillende voetbalclubs (DOVO, GVVV, SVP, VVA’71, Candia’66, Musketiers en Veenendaal), de tafeltennisvrouwen van SKF, de waterpoloërs van VZC E&P en de volleybalvrouwen van Huibers&Jarring VCV.’
Zo werden op 27 mei 2009 de eerste finaleweken aangekondigd. De Finaleweken als onderdeel van de BDU-strategie om de nieuwsvoorziening in het verspreidingsgebied van de papieren edities met inzet van meerdere mediatypen gestalte te geven.
Integrale uitzendingen NOS
Enkele maanden voor dit bericht ontstond het idee bij (toen nog) stagiair Boy Imminck en Sander van Snippenberg (eindredacteur Veenendaalse Krant.nl). Zij waren geïnspireerd door de NOS die een maand lang, integraal belangrijke wedstrijden van verschillende sporten uitzond.
,,Nadat we hier eerst een plan omheen hadden gemaakt zijn we naar onze toenmalige chef Lisette Ruzius gegaan. Zij was ook meteen enthousiast over het idee en had maar één kanttekening: er was geen budget…”, vertelt Sander.
Apparatuur overal en nergens vandaan
De afwezigheid van budget was voor Sander en Boy geen reden om zich uit het veld te laten slaan. Ze regelden apparatuur, staken er flink wat tijd in en het was ‘gaan met die banaan’. En zo gebeurde het dat op zaterdag 4 april 2009 de aftrap was van de eerste Finaleweken ooit. En wel met een verslag van de altijd beladen wedstrijd tussen DOVO en GVVV. Dit was een prachtig, maar rustig begin. Want de heren zouden later nog flink op de proef gesteld worden.
Dutch Food Valley Classic van minuut tot minuut
De echte uitdaging van de allereerste Finaleweken zat hem in de Dutch Food Valley Classic. Het vroegere Veenendaal – Veenendaal was na de Amstel Gold race de belangrijkste eendaagse wielerkoers in Nederland. Op zaterdag 16 mei 2009 werd op de website Veenendaalsekrant.nl live, van minuut tot minuut, verslag gedaan. Hierbij werden zelfs filmpjes getoond van het verloop van de wedstrijd.
Samenwerking in- en extern
Na dat eerste jaar in 2009 bleek hoe aanstekelijk het concept van Finaleweken was. Collega’s in- en extern waren geprikkeld. Zo gaven medewerkers van de verkoopafdeling bijvoorbeeld een flinke steun in de rug door aan te haken en sponsors te interesseren. Ook zetten correspondenten zich extra in en gaf de BDU ons steeds weer de ruimte om de Finaleweken ieder jaar nieuw leven in te blazen.
De inzet van Finaleweken beperkt zich niet tot Veenendaal en (sinds 2011) ook Ede. Wij zijn daar waar de finales zijn. Boy: ,,Het is echt grappig om de gezichten van mensen te zien als je een club tot in Groningen achterna reist.” De ogen van Sander glinsteren: ,,Ik was eens bij HBOK in Amsterdam. En zelfs daar werden we herkend.” Het bloed begint te stromen en je ziet iets gebeuren in de hoofden van Sander en Boy. Het slapende virus is wakker geworden en maakt hen koortsachtig. Terugkijkend op de voorgaande jaren krijgen ze een lach op hun gezicht en schudden zij tegelijkertijd hun hoofd van ongeloof. ,,Eigenlijk is het te zot af en toe. Op een hoogtepunt zaten we met acht teams, dat is dus zestien mensen, door het hele land heen. En geen doelpunt missen gewoon. Het is echt te zot, maar zo ongelooflijk gaaf”, concluderen de mannen over het succes van Finaleweken.
Finaleweken 2016
Dankzij de inzet van een ieder is het een feit dat de Finaleweken in 2016 weer plaatsvinden. Toyota gebroeders van Gent zijn weer bereid gevonden om als hoofdsponsor een financiële injectie te geven. Correspondenten hebben aangegeven zich weer te willen inzetten. Interne collega’s doen een stap extra. En stagiaires staan in de startblokken. Allemaal om het virus uit te laten breken zodat supporters het voelen, spelers het weten, besturen het zien… Het is weer zo ver. Het is de broeierige tijd van De Van Gent Finaleweken. Watch out, we are coming!
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.