Financieele Dagblad interviewt Imelman na toegezegde steun

Directeur-uitgever Heiko Imelman kwam in het artikel in het FD uitgebreid aan het woord.

Minister Slob maakte onlangs bekend 11 miljoen euro vrij te maken voor noodlijdende lokale media. In het Financieele Dagblad verscheen daarover een artikel, waarin onder meer BDU-uitgever Heiko Imelman werd geïnterviewd. Hieronder staat een deel van het artikel. Wil je het hele artikel lezen? Dat kan hier (eventueel na registratie).

Minister Arie Slob van onderwijs maakt € 11 mln vrij voor een steunfonds voor de lokale media.De sector kan daar even mee vooruit, en voelt zich eindelijk enigszins erkend.Besluit Utrecht om vast te houden aan de een ja-ja-sticker voor huis-aan-huisbladen staat daar haaks op.

De huis-aan-huisbladen en lokale omroepen in Nederland krijgen tot half juni € 11 mln steun van minister Arie Slob van Onderwijs. Dat bedrag helpt, zo valt in de branche te beluisteren, maar misschien nog wel belangrijker is dat de sector zich eindelijk serieus genomen voelt.

,,Twee jaar geleden had niemand aandacht voor de lokale media”, zegt Heiko Imelman, directeur van BDUmedia, één van de grotere uitgevers van huis-aan-huisbladen in Nederland. ‘Het waren maar lokale sufferdjes. Nu erkent de minister dat de sector een belangrijke bijdrage levert aan de informatievoorziening in de gemeentes.’

Het probleem van de lokale media is dat ze net als andere media op dit moment veel gelezen, bekeken en beluisterd worden, maar voor hun omzet voor 98% afhankelijk zijn van advertenties van horeca en andere lokale bedrijven. Die advertentieomzet is sinds de coronamaatregelen met tientallen procenten verminderd.


Geplaatst op 17 april 2020

 

OVER
BDUmedia

BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.

  

Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.