Freelancer scoort met journalistiek onderzoek in Castricum

Wederom goed nieuws uit Castricum, maar voordat we ingaan op dit goede nieuws eerst even excuses aan Hans Boot. Zijn naam werd vorige week niet genoemd in het artikel over de jubileumeditie ter aanleiding van honderd jaar Nieuwsblad Castricum. Hans Boot heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan deze jubileumeditie.

 

Dan nu het goede nieuws voor freelancer Alex van der Leest én voor BDU. Deze week werd de subsidieaanvraag voor een vervolgonderzoek naar projectontwikkeling in Castricum goedgekeurd door het FBJP (Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten). Onlangs publiceerde Van der Leest zijn eerste verhaal rond ‘het gevecht om de vierkante meter in Castricum.’

 

Een verhaal dat zich afspeelt op een zogenaamde inbreidingslocatie. De gemeenteraad slaagt er niet in om hier woningbouw van de grond te krijgen. Terwijl dit, als we het raadsprogramma en de verkiezingsprogramma’s moeten geloven, toch echt prioriteit nummer één is. De reconstructie van Van der Leest schetst een ontluisterend beeld. De raad blijkt gevoelig voor de lobby van een biljartclub en de spierballentaal van omwonenden, en geeft goedkeuring aan de bouw van een biljartcentrum. Zonder ook maar één woonlaag erboven, eronder of eromheen.

 

Het artikel legt feilloos de hypocrisie van de lokale politiek bloot. Dát smaakt naar meer, moet men bij het FBJP hebben gedacht. Misschien wel omdat het onderwerp de principes raakt van de lokale democratie. Want wie heeft het nu eigenlijk voor het zeggen: gemeente(raad), omwonende of ontwikkelaar? Wordt vervolgd.


Geplaatst op 21 juni 2019

 

OVER
BDUmedia

BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.

  

Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.