Zalencentrum Coelenhage in Wezep was donderdag 12 november het decor voor een geslaagde medewerkersbijeenkomst in het gebied van Veluweland.nl. Er was ruimte voor een zakelijke bespreking, maar ook voor een informele ontmoeting.
Het Content Management van BDUmedia wil met dit soort bijeenkomsten de contacten met onze ‘ogen en oren’ in de lokaliteit warm houden. ,,In de nieuwe manier van werken is de afstand tussen redactie en freelancers groter geworden”, licht content-manager Daan Bleuel één en ander toe: ,,Bijeenkomsten als deze, maar bijvoorbeeld ook de uitreiking van de persprijzen, moeten ertoe bijdragen dat de afstand niet té groot wordt.”
Tijdens de bijeenkomst werd onder meer gediscussieerd over de omvang van het verspreidingsgebied. Veluweland is met een oplage van bijna 60.000 exemplaren één van de grotere titels uit de BDU-portefeuille. De krant bedient niet minder dan zes gemeenten (Elburg, Oldebroek, Nunspeet, Hattem, Heerde en Epe) en neemt daarmee een uitzonderingspositie in binnen de merkenstal van de Barneveldse uitgever. Dat heeft consequenties voor de redactionele aanpak en adverteerdersdoelgroepen. Lokaal zijn we kwantitatief de mindere van concurrenten, kwalitatief-inhoudelijk wordt de krant gewaardeerd. Veluweland is vooral populair bij adverteerders die een bovenlokale doelgroep bedienen, vertelde Communicatie-adviseur Michel Rodenburg die samen met binnendienst-collega Melanie Wolters óók bij de bijeenkomst was.
De optie om de krant te editioneren (door bijvoorbeeld het gebied in tweeën te knippen en voor elk gebied unieke pagina’s aan de redactionele formule toe te voegen) zal nader worden onderzocht. De suggestie om Epe en Heerde van het bestaande gebied los te koppelen (vooral omdat die gemeenten bestuurlijk in de regio een andere kant op lijken te gaan dan de andere vier) leverde gemengde reacties op. Verder werd er geklaagd over de bezorging die in het hele gebied -naar verluidt- voor soms hardnekkige problemen zorgt.
Tenslotte kreeg de redactie de tip mee om de website (en de Facebookpagina van de krant) bijvoorbeeld met acties steviger te promoten. Dit om de tot nu toe teleurstellende bezoek- en volgcijfers een impuls te geven. Daarna was het tijd om de gastvrijheid van Coelenhage te ervaren in de gezellige ‘lounge’.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.