Hoe schrijf ik een goed nieuwsartikel? Die vraag stond donderdag 2 juli centraal tijdens een workshop die het contentmanagement van BDU organiseerde voor freelance correspondenten.
Nadat de belangstelling voor de workshop via de site www.bdufreelancer.nl was gepeild, stonden donderdag 2 juli 12 correspondenten uit het hele verspreidingsgebied van onze kranten bij BDUmedia in Barneveld op de stoep. Voor de workshop meldden zich zelfs meer belangstellenden, maar niet iedereen kon donderdagmiddag. Voor de verhinderden wordt nog naar een alternatief gezocht.
Contentmanager Alex Monster vertelde zijn gehoor dat de workshop eigenlijk een cursus is die al jaren met veel succes voor mensen buiten BDU wordt gegeven. ,,Inmiddels hebben we met de workshop al zo’n 700 mensen bereikt”, wist Monster. Hij lichtte ook toe dat de cursus in eerste instantie is ontwikkeld voor mensen die de pers met een goed persbericht willen benaderen, om de aandacht ervoor te maximaliseren. ,,Maar de les is in verkorte en enigszins aangepaste vorm óók heel geschikt voor collega’s die een goed nieuwsverhaal willen leren schrijven”, voegde Monster daar uit eigen ervaring aan toe.
Vervolgens ging hij in op vele aspecten die met het maken van een goed persbericht, c.q. nieuwsverhaal, samenhangen. Hoe gaat een redactie om met binnenkomende persberichten? Welke criteria hanteren BDU-redacties bij het beoordelen op geschiktheid? Hoe stel je een persbericht taaltechnisch op? Hoe zit het met de 5 w’s (en de h)?
Afgaande op de reacties na afloop is de workshop met enthousiasme ontvangen, evenals het voornemen om nieuwe workshops (bijvoorbeeld over ‘politieke- en sportverslaggeving’) op touw te gaan zetten (daarover meer elders op deze site!).
Het organiseren van workshops past in het beleid van het contentmanagement om de competenties van het correspondentencorps te ontwikkelen. Daarnaast is het een mooie gelegenheid om de contacten te onderhouden en te verstevigen.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.