Op regelmatige basis worden er mediapartnerschappen afgesloten bij BDUmedia. Zo is De Zaankanter één van de titels in het nieuwe gebied ‘Noord-Holland’- onlangs een mediapartnerschap aangegaan met korfbalvereniging KZ/Hiltex uit Koog aan de Zaan. KZ/Hiltex komt uit in de Korfballeague, het hoogste niveau in de vaderlandse korfbalcompetitie.
Maar wat is nou precies het nut van zo’n partnerschap? ,,In eerste instantie is de doelstelling om elkaars naamsbekendheid te vergroten”, zegt contentmanager Marieke van der Leij, die voor het eerst nadrukkelijk met het fenomeen ‘mediapartnerschap’ te maken heeft. ,,De Zaankanter promoot de clubnaam in haar redactionele uitingen – zowel in print als op het web”, legt ze uit: ,,Hopelijk heeft dat een aanzuigende werking op het ledental van de club. Als tegenprestatie mag BDUmedia banners of vlaggen bij het complex ophangen. Ook is er afgesproken dat de Zaankanter haar naam mag verbinden aan een vijfdaags schoolkorfbaltoernooi. Natuurlijk verschijnt er dan een leuk foto-album op www.nieuwsbladdezaankanter.nl waarin deelnemers zichzelf terug kunnen zien. Met deze bezoekersstroom krijgt de nieuwe website die pas sinds een maand actief is extra bekendheid en wordt de Zaankanter als productnaam bestendigd. Dat is belangrijk in een concurrerende markt waar er veel kapers op de kust zijn”, aldus Marieke van der Leij.
Marieke: ,,Het woord ‘partnerschap’ wijst op de bijzondere relatie tussen betrokken partijen. Net als tussen partners in een relatie is deze op goed vertrouwen gestoeld. Partijen gunnen elkaar iets. Dat kan zijn in de vorm van aandacht voor een belangrijke wedstrijd, toernooi of open dag en anderzijds in de vorm van een gereduceerd advertentietarief of een reeks clubpagina’s in de krant. Door te waken over elkaars naam en deze op een positieve manier uit te dragen, baat de samenwerking beide partijen. Het fungeert dus als symbiose tussen partners. Op zo’n goed huwelijk klinkt BDUmedia graag!”
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.