Op de 700ste verjaardag van Culemborg werd onlangs in het stadhuis bekend gemaakt dat Ooievaarskokkie gekozen is tot ‘Het Ultieme Kuilenburgse Woord’. Voor wie het woord niet kent: een ooievaarskokkie is een lieveheersbeestje. De verkiezing werd georganiseerd door de Culemborgse Courant en echte Kuilenburger Arjan Pothuizen.
Vele Culemborgers stuurden woorden in, waarvan zij vinden dat dit echte Kuilenburgse woorden zijn. De jury bestond uit burgemeester Gerdo van Grootheest, Yvonne Jakobs, lid van Voet van Oudheusden, Els van Hooff, columnist van de Culemborgse Courant, en de Kuilenburgers Frans Waroux, Julia Suitela en Reda El Makhloufi. Frans is ridder in de Orde van Oranje Nassau, Julia is leerlinge van het Koningin Wilhelmina College in Culemborg en heeft Molukse roots, Reda is leerling van Lek en Linge en heeft wortels in Marokko.
De jury kwam tot een top vijf, waar lezers van de Culemborgse Courant op gestemd hebben. Ook het woord Hug(gie) kreeg veel stemmen, maar Ooievaarskokkie bleek toch overduidelijk de winnaar. De Culemborgse Courant liet het woord op een straatnaambord drukken en dit bord werd overhandigd aan Van Grootheest, met het uitdrukkelijke verzoek hier een mooie plaats voor te vinden in de stad Culemborg. Van Grootheest gaf aan deze vraag voor te leggen bij de straatnaamcommissie van de gemeente.
Het doel van de verkiezing was aandacht te vragen voor het lokale dialect en het Ultieme Kuilenburgse Woord te vereeuwigen. Die missie lijkt geslaagd.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.