´Fuck bereik. Ga voor impact´. Met deze prikkelende stelling lokte Gonnie Spijkstra onlangs een compleet bataljon aan BDU-medewerkers naar haar inspiratiesessie in ons gebouw aan de Marconistraat.
De content- en distributiestrateeg, die onder meer ervaring opdeed bij de Telegraaf en het Financieele Dagblad, nuanceerde haar uitspraak meteen. ,,Er is op zich niets mis met bereik, maar het moet niet je ultieme einddoel zijn. Als je je als krantenbedrijf alleen maar richt op de berichten die de massa wil lezen, dan loop je de kans om je eigen identiteit te verliezen en word je middelmaat. En dus inwisselbaar.´´
Veel belangrijker dan bereik is impact, wat Gonnie definieerde als bereik met effect. ,,Als er bijvoorbeeld Kamervragen worden gesteld naar aanleiding van een artikel, of als een lezer zich geholpen voelt, dan ben je goed bezig. Er moet iets in beweging komen. Daar draait het om.´´
,,Bereik moet niet centraal staan, maar het verhaal´´, stelde Gonnie. ,,Waar je je mee kunt onderscheiden zijn de artikelen die uniek en onmisbaar zijn. Als je een goed onderwerp hebt, ga je atomiseren. Welke elementen bevat het verhaal? Welke invalshoeken kun je bedenken? Als je dat in beeld hebt, kun je het vervolg bepalen. Bij het Financieele Dagblad hadden we bijvoorbeeld een verhaal over Gerrit Zalm ter gelegenheid van zijn vertrek bij de ABN/Amro. Het artikel in de weekendbijlage was het hoofdgerecht. In de dagen daarvoor hebben we het verhaal onder de aandacht gebracht door de lezer amuses en voorgerechten voor te schotelen in de vorm van deelonderwerpen uit het interview. Dat deden we zowel in de krant als online. Op die manier werkten we heel bewust toe naar het verhaal van zaterdag. We hebben het natuurlijk niet kunnen meten, maar ik ben ervan overtuigd dat het artikel daardoor meer impact had. Je jaagt het kernverhaal aan met andere artikelen.´´
Vanuit de zaal kwam één bezwaar tegen dit voorbeeld. ,,Leuk hoor, Zalm als hoofdgerecht, maar je zult maar niet van vis houden…´´
Erik Roest
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.