Alle kranten van BDUmedia krijgen in één van de komende weken een ander gezicht. Onder aanvoering van grafisch ontwerper Koos Staal is de opmaak van de kranten onder handen genomen.
Eén van de belangrijkste veranderingen in vergelijking met de bestaande lay-out is het gebruik van extra witruimte om de visuele aantrekkelijkheid te vergroten. ‘Functioneel wit’, heet dit in vaktermen. Staal heeft er bewust voor gekozen om ruimte op de pagina’s onbenut te laten. Dat komt het overzicht ten goede en geeft de lezer rust bij het doorlezen van de krant, vindt Staal.
Aan de inhoud van de titels, met ruimte voor lokaal nieuws, achtergrondverhalen en lezerspublicaties, wordt geen concessie gedaan. BDUmedia gelooft onverminderd in de kracht van het lokale nieuws. Oók op papier!
Voor de meeste freelancers verandert er met de komst van de nieuwe lay-out, niets. Alleen degenen die hun (kranten)artikelen kant-en-klaar aanleveren via het redactiesysteem Webneo, krijgen met enkele veranderingen te maken. De nieuwe huisstijl gaat immers gepaard met nieuwe lettertypes, typeringen en coderingen. Dit heeft in Webneo weer geleid tot nieuwe alinea- en tekenstijlen. In een van de komende weken wordt een stijlenboek mét instructies naar de betreffende freelancers gemaild. Hierin wordt uitleg gegeven over het toepassen van de nieuwe stijlen.
Voor de ultrakorte termijn is een andere oplossing bedacht. Alle freelancers die hun krantenartikelen aanbieden via webneo, doen dit door deze artikelen als platte tekst in het redactiesysteem aan te bieden. De collega’s van de afdelingen contentregie/verwerking zorgen ervoor dat de tussenkoppen en leads de juiste coderingen krijgen. Voor de freelancers die webelementen vullen, zal de werkwijze niet veranderen.
Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met één van de contentmanagers Daan Bleuel, Wim Vonk of Alex Monster.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.