Jannes Bijlsma (37) heeft het team van verslaggevers van de Barneveldse Krant onlangs versterkt. Bijlsma volgt in die functie Fija Nijenhuis op, die onlangs te kennen gaf haar heil buiten BDUmedia te gaan zoeken. Nijenhuis was de opvolger van Hans-Lukas Zuurman die anderhalf jaar geleden de BDU verruilde voor een betrekking bij het Nederlands Dagblad.
Bijlsma was sinds begin dit jaar al één dag in de week actief als verslaggever voor de Barneveldse Krant. Dat is sinds 1 juli veranderd in een fulltime verbintenis.
,,In de afgelopen twaalf jaar heb ik mij ontwikkeld tot een allround-journalist”, doet Bijlsma uit de doeken op zijn Linkedin profiel. ,,Mijn ervaring deed ik op bij gerenommeerde dagbladen als Dagblad van het Noorden en het Algemeen Dagblad, bij het nieuwsblad Harlinger Courant, verschillende huis-aan-huisbladen, een publiekstijdschrift en een zakenblad.”
Online verdiende hij zijn sporen, onder meer als hoofdredacteur van de christelijke nieuwssite Cvandaag.nl. Bijlsma: ,,Ooit begon ik als een nieuwsjager pur sang. Nog altijd ben ik veel gefocust op het zoeken naar nieuwtjes. De afgelopen jaren ben ik echter doorgegroeid. Ik haal bijvoorbeeld veel voldoening uit een persoonlijk interview, draai mijn hand niet om voor mooie verslagen of reportages van evenementen en maak ook recensies. Een goed gevoel voor beeld wordt bij dit alles steeds belangrijker en ik denk dat te bezitten. Het maken van een goede foto hoort meer en meer tot de basisvaardigheden van een journalist. Ook daar beleef ik plezier aan.”
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.