Een tiental betrokken lezers van nieuwsblad De Kaap/Stichtse Courant bracht vrijdag een bezoek aan Barneveld. De groep uit Leersum komt wekelijks op vrijdag bij elkaar om aan de hand van de krant lokale onderwerpen met elkaar te bespreken. De groep nodigt soms ook gasten uit om meer te weten te komen over onderwerpen die in de krant werden behandeld.
De bijeenkomsten staan bekend als ‘Achter De Kaap’ en worden mede georganiseerd door correspondent Edith Hazelzet. Zij woont de gesprekken op vrijdagochtend doorgaans ook zelf bij. Het bezoek aan Barneveld was bedoeld om leden van de groep te laten kennismaken met de organisatie ‘achter De Kaap’, zoals gastheer Daan Bleuel dat met een knipoog omschreef.
De bewoners van de Utrechtse Heuvelrug kregen onder meer de gelegenheid om met Hoofd Content Norbert Witjes in gesprek te gaan over actuele ontwikkelingen. ,,We maken geen plannen meer voor vijf jaar of langer”, zei Witjes onder meer: ,,De ervaring leert dat veranderingen zo snel gaan dat dat geen zin heeft.” Hij benadrukte ook dat het aanbieden van artikelen via digitale kanalen als de website van groot belang is om ook toekomstige generaties aan De Kaap te binden.
Witjes was zeer te spreken over het initiatief van ‘Achter de Kaap’. ,,We willen met onze kranten mensen met elkaar verbinden. Dat gebeurt bij jullie haast als vanzelf.” Daarna werden de bezoekers rondgeleid door het bedrijf, waarbij niet alleen de redactie werd aangedaan, maar ook de drukkerij waar de twee rotatiepersen werden bekeken.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.