De nieuwsdienst van BDUmedia zat de afgelopen twee weken bovenop het Olympische nieuws. De redactie volgde de prestaties van sporters uit de diverse BDU-gebieden op de voet en dat resulteerde in tientallen artikelen.
De nieuwsdienst volgde een kleine twintig sporters en kon daar dagelijks over publiceren. ,,Al ver voor de Spelen hebben we de diverse sportcorrespondenten in onze gebieden gevraagd welke sporters uit hun gebied naar Rio zouden gaan”, vertelt nieuwsdienst-regisseur Sander van Snippenberg. ,,Op die manier hebben we ons eigen schema in elkaar gedraaid en hadden we vaak het laatste nieuws het eerst online staan.” De nieuwsdienst maakte daarbij gebruik van kopij van diezelfde correspondenten, die vaak tot diep in de nacht aan het werk waren. Maar ook teksten en foto’s van persbureau ANP en eigen waarneming werden gebruikt.
Ede Stad.nl had zelfs een eigen ‘verslaggever’ in het Olympisch dorp. Hardloopster Eva Hovenkamp (foto onder) uit Ede schreef gedurende drie weken tien weblogs voor deze titel. Ze beschreef haar voorbereiding, de stad Rio en gaf zo een uniek kijkje achter de schermen. ,,De weblog-vorm is een vorm die we op de korte termijn bij meerdere titels willen toevoegen. Uiteraard ook in de vorm van een vlog.”
,,In een eerste analyse van de bezoekcijfers zien we dat de artikelen over de Olympische Spelen best goed bekeken zijn. Het was de eerste keer dat we als nieuwsdienst zo’n groot evenement hebben gecoverd en daarover ben ik tevreden. Het is zeker niet ondenkbaar dat we dit in de nabije toekomst veel vaker gaan doen”, aldus Van Snippenberg.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.