De primeur van de nieuwe website was eind augustus voor de Stad Nijkerk.nl. Na enkele weken verder testen tijdens dagelijks gebruik beschikken inmiddels ook de Leusder Krant.nl, De Band.nl, De Stad Amersfoort.nl en De Puttenaer.nl over een nieuwe website.
De komende week is het de beurt aan Veluweland.nl, Het Kontakt Ermelo.nl, Het Kontakt Harderwijk.nl, Rijssens Nieuwsblad.nl en Hellendoorns Nieuwsblad.nl en in de weken daarna volgen de overige titels van BDUmedia.
Zoals eerder gemeld is de vormgeving van de nieuwe website ‘rustiger’ in vergelijking met de oude, onder meer door minder onderwerpen in het menu, een ander lettertype en meer witruimte.
Een ander verschil is de duidelijke scheiding tussen eigen berichten en Deel je Nieuws-berichten. Verder kan de redactie artikelen via een ‘etalage’ met een aantal fotootjes extra onder de aandacht van sitebezoekers brengen. Nieuw zijn ook dossiers en columns.
Reageren op artikelen is momenteel op de nieuwe sites nog niet mogelijk. Binnenkort kan dat wel. De redactie bepaalt bij welke items dit wordt toegestaan en checkt dan ook de inhoud van de reacties. Dit om te voorkomen dat bijvoorbeeld allerlei grove en/of beledigende teksten op de sites terecht komen.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.