Muziekrechten bij filmpjes

 
Nu steeds meer freelancers in opdracht of spontaan filmpjes aanleveren voor de websites van BDUmedia, is het zaak alert te zijn op muziekrechten.

 

Net zo als bij een foto, liggen er rechten op muziekstukken. Het is immers iemands geesteskindje en wie weet verdient deze persoon (of personen) er met veel bloed, zweet en tranen zijn boterham mee.

 

Bij korte, ongemonteerde filmpjes stelt BDUmedia toevoeging van muziek ook niet als vereiste. Als de redactie opdracht geeft, gaat dit meestal slechts om een kort maar krachtig beeld dat het nieuws kernachtig weergeeft in bijvoorbeeld 10 tot 30 seconden.

 

Mocht de redactie toch een gemonteerd filmpje wensen, dan mag er niet zomaar een melodietje van een cd’tje, YouTube, Spotify of andere leverancier bij gemonteerd worden, zelfs niet als er wat noten veranderd/gewist zijn of er slechts een paar tellen muziek van de compositie te beluisteren is.

 

Toestemming verkrijgen is ingewikkeld. Alleen goedkeuring hebben van artiest en manager is niet voldoende. Ten eerste geldt er een zogeheten ‘masterrecht’ bij de partij die de opname exploiteert. En dan is er nog het ‘copyright’ dat kan liggen bij componisten en tekstschrijvers. (Bron: Adformatie).

 

Een naheffing van Buma/Stemra of andere partij willen we natuurlijk altijd voorkomen! Kortom, bij twijfel niet oversteken en anders even https://www.bumastemra.nl raadplegen.

 

Foto: OpenClipart-Vectors via Pixabay

 


Geplaatst op 6 mei 2019

 

OVER
BDUmedia

BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.

  

Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.