Veel media hebben last van nepnieuws. Ook onze content kan worden geïnfecteerd met onwaarheden. Alertheid is het belangrijkste.
Ook lokaal nieuws kan nep zijn. Gelukkig hebben we veel goed ingevoerde freelancers en redacteuren die snel herkennen als iets niet klopt. Maar door de snelheid van internet en vaak onduidelijke bronnen, kan er anno 2019 sneller iets mis gaan.
In persberichten en eigen gemaakte verhalen gaat het in feite altijd goed; sociale media zijn een gevaar. Bijvoorbeeld in de vorm van nepaccounts op Twitter en Facebook, waardoor het lijkt alsof een mening afkomstig is van een raadslid of ondernemer; we hebben het al meegemaakt!
Alertheid is de sleutel. Bij twijfel: controleren. De betrouwbaarheid van onze content staat voorop. Liever als laatste een gecontroleerd bericht op de site dan als eerste het ‘heftige verhaal’, dat dan achteraf niet helemaal blijkt te kloppen.
1 april
Specifiek voor deze dagen is 1 april. Gezien de grote aandacht voor nepnieuws, vindt BDU het niet verstandig om 1 april-grappen te plaatsen. En dan alleen als we zelf in het complot zitten. Neem dus in dit geval ALTIJD contact op met de redactie.
De redacties hebben overigens al een aantal grappen als zodanig geïdentificeerd. Hier een overzicht van de meest in het oog springende. Zoals het indoor activiteitencentrum The Maxx in Veenendaal dat het evenement ‘achteruit karten’ lanceerde.
De redactie van De Stad Amersfoort ontving een persbericht van Het Eemhuis, het moderne centrum waarin de bibliotheek, de muziekschool, het gemeente-archief en een museum zijn ondergebracht. De gevels van het eigentijdse gebouw zijn bekleed met honderden aluminium halve bollen. Vanwege het vijfjarig bestaan kondigt Het Eemhuis aan dat de bollen versierd gaan worden. Lezers worden opgeroepen op een display in de bibliotheek aan te geven welke kleur men het mooist vindt.
Voetbalvereniging Veenendaal meldt in een persbericht met trots een partnerschap met Porsche Centrum Nederland. Vier stuks van het model Porsche 911 R worden in de clubkleuren (geel/blauw) geleverd.
In Elburg willen opstandige burgers de EU verlaten, nu het de Britten zo lastig lijkt te lukken. Op 1 april zal het burgerinitiatief tijdens de raadsvergadering worden ingebracht als agendapunt. En last but not least kondigt Ouwehands Dierenpark aan te gaan samenwerken met de Hema. In het kader van de samenwerking zal de naam van de dierentuin worden veranderd in: Hema Dierenpark.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.