De Barneveldse Krant had vorige week woensdag de primeur van een nieuw initiatief dat kan helpen om de inkomsten in de traditioneel moeilijke zomermaanden op peil te houden. Daarnaast levert het een bijdrage aan het redactionele volume van de magere zomerkranten. En daarmee snijdt het mes aan twee kanten.
Het concept is een co-productie van contentmanager Geertjan Jansen en een aantal verkoopadviseurs. De gedachte is recreatiebedrijven in de regio de gelegenheid te bieden om zichzelf te promoten op een speciale pagina. Ideaal voor lezers van de krant (waaronder toeristen) die met het fraaie weer op zoek zijn naar een ‘uitje’ in de vakantie. Feitelijk gaat het om zogeheten advertorials; advertenties vermomd als redactioneel bericht. Met andere woorden; de deelnemende ondernemingen betalen voor de plaats op de pagina. Boven de pagina staat ook ‘advertentie’ vermeld, om de lezer duidelijk te maken dat het om ‘gekochte’ informatie gaat.
Het was goed om te zien dat de belangstelling bij de ondernemers groot was. Het kostte de verkoopadviseurs weinig moeite om de beschikbare ruimte aan de man te brengen. Een mooi initiatief dat ook voor andere titels wellicht als voorbeeld kan dienen.
Geertjan Jansen denkt dat het idee in de toekomst verder kan worden doorontwikkeld: ,,In de toekomst is er nog meer uit te halen. Denk aan koppelingen met online, recreatiekrant (doorplaatsing in een speciaal op de recreatiesector gerichte uitgave), ticketing (verkoop van tickets via BDU) enzovoort.”
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.