BDUmedia heeft per 1 januari een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de redactionele organisatie. Zo krijgen freelancers in enkele gebieden te maken met een nieuwe contentmanager.
,,De integratie van de oud-HMC-titels bij BDUmedia vanaf juni dit jaar heeft tot flinke wijzigingen in de bezetting van het ‘oude’ contenthuis geleid. Het uitgangspunt dat de bestaande business zo min mogelijk nadelig effect zou ondervinden is maar deels geslaagd”, vertelt Norbert Witjes (foto), Hoofd Content bij BDUmedia.
,,De aandacht voor lopende projecten heeft ernstig onder druk gestaan, waardoor deze niet volgens planning zijn uitgevoerd. Tijd en energie voor het kwalitatief laten groeien van onze nieuwsmedia en het ontwikkelen van een toekomstvisie is er nauwelijks geweest. ‘Er is op de bestaande winkel gepast, terwijl er nieuwe filialen bijkwamen.’ Het is hoog tijd om intern de bakens te verzetten, zodat we de redactionele organisatie kwalitatief versterken en gereed zijn om de toekomst vol vertrouwen en met nieuwe ideeën tegemoet te treden.”
Het Hoofd Content en Adjunct Hoofd Content vormen sinds 1 januari de Hoofdredactie. Zij zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de strategie en het beleid en geven leiding aan de Contentregisseurs en Contentmanagers. Het Hoofd Content is eindverantwoordelijk voor het gehele contenthuis van BDUlokalenieuwsmedia.
De Hoofdredactie, Norbert Witjes en Alex Monster, verdeelt de gebieden geografisch én functioneel. Norbert is als Hoofd Content eindverantwoordelijk voor alle redacties van het contenthuis, en is direct leidinggevende van adjunct Hoofd Content en van de Contentregisseurs en Contentmanagers van Barneveld. Alex is direct leidinggevende van de Contentregisseurs en Contentmanagers van Alkmaar, Hoofddorp en Gorinchem.
Alex draagt zijn contentmanagementtaken voor cluster Zuid (kantoor Gorinchem) over aan Agnes Corbeij. Haar huidige werkzaamheden als verslaggever worden opgevangen door freelance journalist(en). Contentregisseur Ton Dijkstra combineert zijn functie sinds 1 januari met een baan als contentmanager in Hoofddorp. Samen met collega-contentmanager Joop Touw dekt hij alle titels af die vanuit Hoofddorp gemaakt worden.
Geertjan Jansen, contentregisseur bij de Barneveldse Krant.nl, is per 1 januari ook Contentmanager Innovatie geworden. Hij gaat zich bezighouden met het opzetten van nieuwe samenwerkingen en het ontwikkelen van concepten/producten, in samenwerking met marketing & sales.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.