Onze nieuwe directeur media Heiko Imelman, sinds 1 januari de opvolger van Wiljo Klein Wolterink, gaf in het economiekatern van de Barneveldse Krant zijn visie op de toekomst van BDUmedia. Eén van de voorwaarden waaraan het moderne uitgeefbedrijf moet voldoen is flexibiliteit, vindt Imelman. Het vermogen om aan veranderende omstandigheden aan te passen.
Imelman, zelf een watersportliefhebber, vergelijkt het leiden van een uitgeverij met de omstandigheden die op een zeilboot aan de orde zijn: ,,Het leuke aan zeilen is dat de omstandigheden om kunnen slaan. De wind draait, de stand van de zeilen moet dus direct om. Dat geldt ook voor onze lokale nieuwsmerken. Ook die moeten steeds mee veranderen. We blijven, met lokaal relevant nieuws als de basis, onze bakens verzetten.”
Heiko Imelman verving Klein Wolterink eind vorig jaar. Toen bleek dat binnen BDU een fundamenteel verschil van inzicht was over de te volgen koers, leidde dat tot het – voor de buitenwacht vrij plotselinge – vertrek van Klein Wolterink.
Imelman is binnen BDU niet geheel onbekend. In het verleden was hij ook al enige tijd in dienst van BDUprint, het dochterbedrijf waarbinnen de persen worden geëxploiteerd.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.