Onderzoek wijst uit: bereik van Noord-Hollandse BDU-titels is hoog

Maar liefst zeven bladen van BDUmedia, de uitgever van deze krant, staan in de top tien qua bereik in Noord-Holland. Dat blijkt uit de NOM Regio Monitor (NRM) 2019, die in juni werd gepubliceerd door NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia). Aan dit onderzoek deden naast BDU onder meer Rodi Media en De Persgroep mee.

 

Nieuwsblad Castricum, een zusteruitgave van deze krant, is met een bereik van 76% verreweg het populairste huis-aan-huisblad in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal. Op nummer twee van de lijst met (relatief) meest gelezen weekbladen staat CTR Hollands Kroon (66%) en op nummer drie De Duinstreek (65%). Op plek vijf en zes vinden we Schager Weekblad en Helders Weekblad (allebei 62%). De Zaanse titels -de Zaankanter en De Krommenieër- bekleden de negende positie (52%) en De Koerier eindigt op de tiende plek (51%).

 

In totaal staan daarmee maar liefst zeven titels van BDU in de top tien. ,,Onze strategie – verhalen met een journalistieke invalshoek gemaakt door eigen verslaggevers – slaat dus aan”, zegt uitgever Charna Verheugen. ,,Lezers spitten deze krant door omdat er, naast aankondigingen en dergelijke, ook verhalen in staan die er toe doen.”

 

De hoge bereikcijfers zijn goed nieuws voor adverteerders. Het betekent dat advertenties in deze krant daadwerkelijk worden gezien. Meer dan de helft van de ondervraagden (52%) onderneemt actie na het lezen van advertenties in h-a-h-kranten, blijkt bovendien uit het onderzoek.Voor NRM 2019 werden ruim 34.000 respondenten van 13 jaar en ouder ondervraagd over hun mediagedrag.


Geplaatst op 8 juli 2019

 

OVER
BDUmedia

BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.

  

Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.