Online koppen: tips voor vindbaarheid via Google

De kop boven een artikel is cruciaal, zowel in de krant als online. Uiteraard wil je altijd de lezer verleiden om verder te lezen. Voor online artikelen is de vindbaarheid via Google zeker zo belangrijkBijna de helft van de bezoekers van de BDU-nieuwssites kwam in 2018 namelijk via zoekmachines in aanraking met ons nieuws. Daarom geven we een paar tips: 

 

1) Zet landelijke zoekwoorden in de kop

Bedenk waar lezers op zoeken en zet die woorden in de kop. Bij populaire tv-programma´s kun je bijvoorbeeld gemakkelijk scoren.

 

Renswoudenaar doet mee aan Boer Zoekt Vrouw

 

Nijkerkse ontroert jury The Voice of Holland

 

Straatprijs Postcode Loterij valt in Heemskerk

 

2) Speel in op zoekgedrag bij grote evenementen

Bezoekers van grote evenementen zoeken online vaak naar antwoorden op hun vragen. Waar kan ik parkeren? Hoe ziet het programma eruit? Wat kost een kaartje? Het zijn niet altijd de achtergrondverhalen die hoog scoren. Soms is praktische informatie belangrijker voor de lezer.  Hier kun je als redactie slim op inspelen.

 

Voorbeeld:

 

De luchtlandingen op de Ginkelse Heide bij Ede trekken jaarlijks duizenden bezoekers uit heel Nederland. Uiteraard besteedde de redactie van EdeStad vooraf aandacht aan het evenement. Onderstaand bericht, gepubliceerd op de dag van de luchtlandingen, trok echter de meeste lezers (18.299 paginaweergaven).

 

https://edestad.nl/lokaal/programma-airborne-herdenking-en-luchtlandingen-ginkelse-heide-487198

 

De redactie speelde slim in op de vragen die leven bij bezoekers en Google deed de rest.

 

Andere voorbeelden:

https://barneveldsekrant.nl/zakelijk/vijf-vragen-over-candlelight-shopping-barneveld-526272

 

https://nieuwsbladdezaankanter.nl/lokaal/parkeren-tijdens-intocht-sinterklaas-zaanstad-514145

 

3) Maak lokale in plaats van hyperlokale koppen

De lokale krant valt op de mat bij lezers die de omgeving in de meeste gevallen goed kennen. Online ligt dat anders. Hier is je (potentiële) lezerspubliek veel groter. Wil je ook lezers van buiten het verspreidingsgebied trekken? Vermijd dan het straatnaamniveau. Dan is de kans veel groter dat jouw nieuwtje landelijk nieuws wordt. Plaatsnamen worden veel beter opgepikt door Google.

 

‘Vrouw en baby gewond bij ongeval Dorpsstraat’, scoort online beter met de volgende formulering: ‘Vrouw en baby gewond in Scherpenzeel’.

 

‘Wildpoeper actief in Sabelpootlaan’ kun je online beter formuleren als: ‘Wildpoeper actief in Barneveld’.


Geplaatst op 1 februari 2019

 

OVER
BDUmedia

BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.

  

Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.