Het is zover. Als laatste titel is donderdag 3 december ook de nieuwe website van de Barneveldse Krant ‘live’ gegaan. Dat had nog wel wat voeten in de aarde, onder meer vanwege technische problemen bij het inloggen van (proef)abonnees. Toen de laatste blokkades waren geslecht en alle functies uitgebreid waren getest, kon het sein definitief op groen. De introductie van de nieuwe websites gaat gepaard met een promotiecampagne, voor de Barneveldse Krant start die over een paar weken.
De websites hebben diverse nieuwe mogelijkheden, zoals het publiceren van columns, ‘etalage’- artikelen (in de balk met foto’s onder het hoofdartikel) en dossiers, waardoor ze aantrekkelijker zijn voor bezoekers. De prioriteit ligt nu bij het BDU-breed (verder) verbeteren van een snelle nieuwsvoorziening en (veel) meer publicaties van video’s op de websites.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.
Mooie ontwikkelingen. En ook noodzakelijk. Maar mis wel de ouderwetse ingezonden brieven rubriek. Dat was vaak erg hilarisch.