Een goede sollicitatiebrief schrijven of een correcte e-mail, veel mensen hebben er moeite mee. Reden voor freelance docent en tekstschrijver Marja Hengeveld-Hallie (foto) om samen met BDUmedia in 2016 de training ‘Hoe schrijf je dat?’ te organiseren. In Barneveld krijgen cursisten in twee avonden schrijfles en praktische tips. De bijeenkomsten zijn gratis toegankelijk voor (een beperkt aantal) freelancers.
‘t Kofschip, hoe zat dat ook alweer? Hoe vervoeg ik dat werkwoord, wat zet ik in de aanhef van een e-mail of hoe deel in een brief in? Vragen waar bijna iedereen regelmatig mee worstelt. Freelance docent en tekstschrijver Marja Hengeveld-Hallie weet dat als geen ander. Wekelijks ontmoet zij tijdens haar lessen cursisten die moeite hebben met taal. Marja: ,,Veel mensen zijn onzeker over schrijven. Ondanks de spellingcontrole op de computer, twijfelen ze vaak. Over de juiste spelling, maar ook over welke stijl het beste past.” Wat ze vaak hoort is: ‘Ik ben er gewoon niet goed in’ of, ‘Het is te lang geleden en ik ben het vergeten’. Zo ontstond het idee voor de opfriscursus ‘Hoe schrijf je dat?’.
Marja, die regelmatig artikelen schrijft voor BDUmedia, brainstormde hierover met contentmanager Alex Monster van het Barneveldse bedrijf. BDUmedia gaf eerder cursussen op het gebied van fotografie en het schrijven van persberichten, en zag een samenwerking direct zitten. Tijdens de eerste avond geeft Marja algemene informatie over werkwoorden vervoegen, spelling en stijl. Daarna krijgen de cursisten huiswerk mee. Tijdens de tweede avond wordt het materiaal dat de cursisten meenemen, besproken. ,,De sollicitatiebrief komt ongetwijfeld aan bod, maar ook onderwerpen als: smileys in een zakelijke e-mail, kan dat? Vaak twijfelen mensen ook over de aanhef van een mail of brief: geachte of beste heer, of mag het informeler.”
Cursisten zijn bij Marja in goede handen. Ze geeft al meer dan 25 jaar les via het NCOI, Scheidegger en DOC. Bescheiden voegt ze eraan toe dat ze de A-rating heeft: de hoogste score die een docent kan krijgen op basis van de evaluatieformulieren van cursisten. ,,Ik barst van de ideeën en heb het lesmateriaal zelf samengesteld”, vertelt Marja enthousiast. ,,Het is het leukste dat er is: mensen iets leren en dan horen dat ze daardoor meer zelfvertrouwen krijgen.”
De lessen vinden plaats op donderdag 14 januari en donderdag 28 januari en op donderdag 11 februari en op donderdag 25 februari. De training wordt gegeven bij BDUmedia in Barneveld (Marconistraat 33). ,,In groepen van maximaal 12 personen geef ik binnen twee weken twee avonden les, van 19.30 tot 22.00 uur.” Wie belangstelling heeft, kan zich aanmelden via workshop@bdu.nl Wie dan nóg meer wil leren, kan een beroep doen op Marja. ,,Ik geef een-op-een les aan werknemers in opdracht van bedrijven, maar mensen kunnen ook zo bij mij terecht voor groepslessen.”
Voor meer info: Alex Monster via telefoonnummer 06-55706844.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.