Jacob-Carl Pauw uit Barneveld is winnaar geworden van de BDU-persprijs 2017 voor de Fotografie. Pauw maakte volgens de jury – bestaande uit contentmanagers Wim Vonk, Alex Monster en Daan Bleuel – de winnende plaat door een alledaags voorval van diepere lagen te voorzien.
Hij ontving een oorkonde en een cheque van 250 euro, te besteden aan een cursus of workshop voor de verdere ontwikkeling van fotografische vaardigheden of aan´hardware´voor het maken van beeldmateriaal.
Pauw kreeg van de redactie van de Barneveldse Krant de opdracht een modderbad bij een instelling voor kinderopvang te fotograferen. Op de foto zijn – zoals te verwachten viel – meerdere kinderen te zien die zich uitstekend vermaken onder zomerse omstandigheden.
Centraal op de foto staan echter twee dreumesen die duidelijk genuanceerder denken over één en ander. Tijdens een ´modderpauze´ kijken ze gebiologeerd en bijna beteuterd in de richting van de fotograaf. Een prachtige foto van een stil tafereel tijdens een modderspektakel, die op een originele manier vorm geeft aan een ‘gewoon’ agenda-onderwerp.
Inzendingen die tot het laatst in de race bleven voor de eerste prijs waren van Rias Immink (die het Giro-wielerpeloton in De Betuwe treffend fotografeerde) en Rinus van Denderen (die een originele kampioensfoto van een voetbalteam maakte).
De jury kreeg achttien (geldige) inzendingen van acht verschillende fotografen te beoordelen. Ondanks de beperkte hoeveelheid, was het gemiddelde niveau hoog. De winnaar heeft daarom de prijs ook absoluut verdiend, naar de mening van de jury.
De persprijs voor de geschreven producties wordt komende week uitgereikt.
In de nieuwsrubriek van deze week is ook een artikel opgenomen waarop de inzendingen van alle deelnemers te zien zijn.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.