Dinsdag 18 november was de vijfde en laatste medewerkersbijeenkomst die op initiatief van de Content Managers van BDUmedia werd georganiseerd. De bijeenkomsten waren vooral bedoeld om de banden tussen BDU en de correspondenten van alle kranten uit het gebied aan te halen.
De bijeenkomsten werden gebruikt om de belangstellenden te vertellen over het bedrijf en zijn 143-jarige geschiedenis, in te lichten over de actuele stand van zaken en een rondleiding te geven door de rotatiedrukkerij waar alle BDU-kranten (onder veel meer) worden gedrukt.
In de vijf bijeenkomsten begroetten we uiteindelijk meer dan 100 belangstellenden uit alle hoeken van Midden-Nederland waar BDU actief is. Van de Achterhoek tot de Alblasserwaard, van de Veluwe tot de Gelderse Vallei en Utrecht Oost; overal kwamen onze mensen op de bijeenkomsten af.
Daarmee bereikten we iets minder dan de helft van alle actieve correspondenten. Een aantal waarmee we erg tevreden zijn. Veel meer hadden we niet eens kunnen huisvesten.
De bijeenkomsten zijn de opmaat voor volgende, meer kleinschalige bijeenkomsten op locatie, die jaarlijks moeten gaan plaatsvinden. Daar zal dan ook meer worden ingezoomd op individuele krantentitels.
Afgaand op de overwegend lovende reacties, hebben we de indruk dat we met de bijeenkomsten in een behoefte hebben voorzien. Belangrijkste punt van kritiek was het gemis van een gezamenlijke ‘borrel’ na afloop. Hoewel we bewust voor dit concept hebben gekozen, hebben we die aanbeveling in de oren geknoopt.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.