Ongeveer zeventig eerstejaarsstudenten journalistiek van de Christelijke Hogeschool Ede hebben afgelopen week in Barneveld kennis gemaakt met BDUmedia.
De studenten kregen tijdens een ochtend- en middagprogramma van contentmanagers Daan Bleuel en Wim Vonk een presentatie over de BDU en een rondleiding door het bedrijf (redactie en drukkerij).
Verder werd gesproken en gediscussieerd over actuele ontwikkelingen in de journalistiek en over de mogelijkheden om bij BDUmedia op de kranten-, internet- en videoredactie stage te lopen en werkervaring op te doen.
Dat een kennismaking met de BDU geen overbodige luxe is, bleek bijvoorbeeld uit het antwoord op de vraag hoeveel kranten het Barneveldse bedrijf uitgeeft. Het hoogste aantal dat werd genoemd, was tien…
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.