Honderden freelance medewerkers zetten zich iedere week in voor de uitgaven van BDUmedia. De meesten kennen de filosofie van het bedrijf inmiddels: websites publiceren snel nieuws, social media leggen verbindingen en papier zorgt voor verdieping. We willen even stilstaan bij laatstgenoemd medium: in de kranten worden de unieke verhalen gepresenteerd. Artikelen waarmee onze titels zich onderscheiden. Die onze uitgaven een eigen ‘smoel’ geven.
In dat licht bezien willen we graag even wijzen op de achtergrondverhalen van Marijke Dekker die hier te lezen zijn. Marijke is freelancer van ‘t Groentje (Wijks Nieuws.nl) en verdiepte zich uitvoerig in de lokale Jeugd-GGZ. Jongeren met psychische problemen vallen onder Jeugdzorg, tegenwoordig een verantwoordelijkheid van de gemeenten. Marijke zocht uit waar jongeren in Wijk bij Duurstede, Houten en Bunnik tegenaan lopen als zij (acute) psychische zorg nodig hebben. Vaak heeft deze groep te maken met (te) lange wachtlijsten. Marijke legde de lokale problematiek bloot, onder andere door haar verhaal een ‘gezicht’ te geven. De journaliste kwam in contact met een suïcidaal meisje dat al maanden wacht op een behandeling. Marijke tekende het aangrijpende verhaal op onder de kop ‘Suïcidaal? Sorry, wachtlijst’.
Het artikel is slechts een voorbeeld van één van de vele mooie producties die wekelijks door freelancers gemaakt worden. De medewerkers van BDUmedia willen nogmaals benadrukken dat wij altijd openstaan voor méér van dit soort unieke verhalen. Uit welke hoeken dan ook. Wij zijn ervan overtuigd dat dit soort producties ons meerwaarde geven. Kortom: alle ideeën en voorstellen zijn en blijven welkom!
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.