BDUmedia is begonnen met een ‘pilot’ met artikelen waarvoor betaald moet worden. Op de site van EdeStad zijn inmiddels de eerste artikelen geplaatst.
Deze ontwikkeling houdt ook in dat de gemiddelde journalistieke kwaliteit van onze artikelen een impuls zal moeten krijgen. De betalende lezer moet wel waar voor zijn of haar geld krijgen.
Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek reikt daarom in een interessant artikel tips aan voor journalisten die met name voor onderzoeksonderwerpen hun gesprekspartners nodig hebben om belangrijke gegevens los te peuteren. Maar elke journalist (freelancer of niet) kan hier zijn of haar voordeel mee doen. Via deze link is het artikel te lezen.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.