Ondernemers zijn met regelmaat veeleisend over hun zakelijke artikel maar verzanden vaak in nietszeggende termen als ‘de service staat hoog in het vaandel’ of ‘de koffie staat klaar’. Dooddoeners waardoor de lezer afhaakt.
Hoe is een artikel wél aantrekkelijk qua stijl en inhoud op te bouwen? De contentmanagers van kantoor Alkmaar leren de freelancers graag de kneepjes van het vak. “Soms voegt weglaten juist meer toe dan de informatie breedsprakig te herhalen,” vertelt Marieke van der Leij.
“Hoe ga je om met eisen van adverteerders, zonder te vervallen in het schrijven van een reclametekst?” vult Diana Boerman aan. “Hoe omzeil je cliché’s als ‘wij bieden een hele goed service’ en ‘de klant is koning’?'”
Niet alleen de zakenpagina maakt onderdeel uit van de krantentitels van BDUmedia maar ook zogeheten ‘branded content’ speelt een steeds grotere rol. Kopij die voor de lezer van toegevoegde waarde kan zijn, mits deze pakkend is geschreven.
Aan de hand van voorbeelden worden tips en adviezen gegeven. Ook is er tijd voor oefening die aan het eind van de bijeenkomst met de groep wordt doorgenomen. Training ‘zakelijk nieuws schrijven’, maandag 18 maart en/of vrijdag 22 maart van 14.00-16.30 uur, Robijnstraat 86, Alkmaar. Deelname is gratis. Aanmelden: d.boerman@bdu.nl.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.