Paul Nolens, contentregisseur in het contenthuis in Barneveld, kwam onlangs met verheugend nieuws voor alle redacteuren die achtergrondpagina’s maken. Omdat een aanzienlijk deel van onze correspondenten een deel van die eindredactie ook zelf doet, willen we de inhoud van de mail die Paul daarover stuurde, met jullie delen. Hieronder de tekst van de mail die rondging.
Een punt van ergernis is hopelijk verleden tijd: op achtergrondpagina’s kunnen we vanaf heden werken met verschillende kopgroottes. Je kan nu koppen coderen als weekend_kop_groot, weekend_kop_medium en weekend_kop_klein. Dit geldt voor de modellen: 311, 312, 313, 313v2, 314v1, 314v2, 315v1, 315v2, 315v3, 317.
Het betekent wel dat er een kleine verandering is als het gaat om het gebruik van de subkop. Daar is geen apart veld meer voor. De subkop kan je onder de kop in het kopveld toevoegen en coderen als weekend_subkop_inspring.
LET OP: omdat er nu extra ruimte onder de kop is opgenomen in het tekstvak (om ruimte te maken voor de subkop) kan het dat een kop over twee regels wordt geplaatst als de kop te lang is. De tweede regel is in principe dus niet bedoeld voor de kop, maar voor de subkop. Er zijn twee achtergrondmodellen (312 en 317) die al uitgaan van een tweeregelige kop, dus daar kan het uiteraard wel. Bij deze pagina’s is het dus niet de bedoeling om een drieregelige kop te maken. Kort gezegd: de onderste regel van het kopveld moet altijd gevuld zijn met de subkop en niet de kop.
Bij de foto: Voorbeeld van een achtergrondpagina met ruimte voor een kop die knelde als een keurslijf.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.