De afgelopen weken zijn nieuwe stappen gezet in het integratieproces van de kranten van ‘t Groentje in BDUmedia. Na individuele gesprekken, volgt komende week een kennismakingsbijeenkomst in Barneveld.
Deze zomer maakten BDUmedia en de uitgevers van ‘t Groentje, Jan MIjndert en Hanny Pater, bekend dat de edities van ‘t Groentje (Wijk bij Duurstede, Bunnik, Houten) deel gaan uitmaken van de portefeuille van BDUmedia. Die overname -per 1 januari 2016- wordt nu voorbereid. De afgelopen weken zijn met alle (redactionele) medewerkers gesprekken gevoerd, bijvoorbeeld over de arbeidsvoorwaarden. Eén van de afspraken is dat de exploitatie van ‘t Groentje het komende jaar in een aparte bv (Triade) wordt ondergebracht. Het eerste jaar zal vervolgens worden gebruikt om nader te bepalen hoe de integratie verder gestalte zal krijgen.
Donderdag 12 november worden de nieuwe collega’s in Barneveld ontvangen voor een nadere kennismaking. Een rondleiding door de gebouwen van BDU (waaronder de drukkerijen) zal deel uitmaken van het programma. Ook is het de bedoeling inhoudelijk spijkers met koppen te slaan. De formules van de edities van ‘t Groentje zullen in een gezamenlijke bijeenkomst tegen het licht worden gehouden. Het is niet uitgesloten dat dat tot aanpassingen in de nieuwsvoorziening zal leiden. Zeker is dat elke editie een nieuwssite krijgt die een prominente rol in de verspreiding van lokale informatie gaat krijgen. Dat is ten opzichte van de bestaande situatie wel een verandering.
De komende weken zullen de redactionele collega’s ook moeten worden getraind in de lay-out gedreven werkwijze (het werken met paginasjablonen) die bij BDUmedia al enkele jaren wordt gehanteerd. In Bunnik is NEO -net als bij BDU- in gebruik als contentmanagement systeem. De manier waarop beiden ermee werken is wél anders. Het ligt in de bedoeling Jean Lommen vanuit BDUmedia een rol te geven bij de overgang van de ene werkwijze naar de andere. Hoe en wanneer precies is nu nog onderwerp van bespreking.
BDUmedia vindt zijn oorsprong in de ‘Barneveldsche Boek-, Courant- en Handelsdrukkerij’, die in 1871 werd opgericht. BDUmedia exploiteert en geeft inhoud aan lokale media en vak- en publieksmedia. Dat doen we met een breed scala van kanalen. Bijvoorbeeld met de gedrukte Barneveldse Krant (die op 7 oktober 2017 op de kop af 146 jaar bestond). Ons mediahuis is een slanke en flexibele organisatie. Van daaruit regisseren en verwerken we de content van onze merken.
Meer dan 400 externe producenten (freelancers en ZZP’ers) dragen het merendeel van de inhoud aan. BDUmedia wil met haar lokale media dé nieuwsproducent van Nederland zijn. Het werkgebied strekt zich uit van de Noordzeekust tot aan de Duitse grens. De vak- en publieksmedia, waartoe bijvoorbeeld de tijdschriften Tegel Totaal en Natuursteen behoren, bedienen vooral een selectief lezerspubliek dat behoefte heeft aan hoogwaardige niche-informatie. Naast BDUmedia is er BDUprint. In deze werkmaatschappij worden kranten en tijdschriften gedrukt.